Všechno co znám, jsem se naučil v mateřské škole, praví klasik. Už v mateřské jsme cvičili „kočičku“, kdy jsme na všech čtyřech pumpovali páteří nahoru a dolů.

Překvapivě podobné cvičení zná i hathajóga. Provádí se trochu jinak a patří mezi cviky, které se jmenují hatény. Ty se liší od statických pozic – ásan- svou dynamičností. Současně posilují dech. Vjagrah pránájáma – tygří dech, je ona známá „kočička“. (Pokud je vám slovo vjaghra, viagra, povědomé, tak prosím, cvik nemá žádnou souvislost s modrou pilulkou, ale v sanskrtu znamená tygr.)

Zaujměme polohu klečmo. Ruce máme kolmo pod rameny, dlaněmi napodobíme kočičí tlapku tak, že se opřeme o prsty a střed dlaně malinko odlehčíme a vykleneme vzhůru. Kolena jsou kolmo pod pánví. Nadechneme se a s výdechem podsadíme zadeček, vykleme bedra, vtáhneme bříško co nejblíže páteři, pak vyhrbíme hrudník a nakonec skloníme hlavu a podíváme se na břicho. Tím dokončíme výdech. Ale nyní pozor, teď musíme zapomenout na již zmíněnou mateřskou školu. Nejdřív totiž začneme prohýbat páteř v oblasti beder a zároveň se nadechujeme do uvolněného bříška. Hlava je svěšená volně dolů. Teprve, až nadechujeme do hrudníku a prohýbáme jej mezi lopatkami, začínáme zvedat hlavu. Po plném hrudním nádechu naplníme plíce do horní části a hlavu vytáhneme co možná nejvýš nahoru a dozadu. Pak následuje již popsaný výdech, kdy zavinujeme páteř od kostrče vzhůru.

Tygří dech napodobuje dýchání kočkovitých šelem, zlepšuje pružnost páteře, odstraňuje řadu bolestí a pomáhá rozšiřovat vitální kapacitu plic.