Kobra, bhudžangásana,

v sanskrtu znamená had, je jednou z nejstarších pozic hathajógy. Pochází z doby čisté tantry. Je středobodem takových prací jako Géranda samhitá – svatá kniha hathajógy. Části textu, konkrétně Hathajóga pradipika, kterou napsal indický jogín Svátmaráma v 15.století, jsou v podstatě sexuologická příručka, v níž se často mluví o hlavním cíli- rozpálení „tělesného ohně“. Bhudžangásana je zde vychvalována jako podpalovač . Pokud jogín zaujme tuto polohu ,kniha tvrdí, že „začne na síle vytrvale nabývat fyzický oheň“. Následný krok popisuje kniha jako „potěšení, rozkoš a nejvyšší slast“.

Pozice patří k poměrně jednoduchým ásanám. Vycházíme z lehu na břiše, ruce leží podél těla dlaněmi vzhůru, hlava je opřaná o čelo. S nádechem a stažením zádových svalů vysuneme bradu vzhůru a začneme zvedat trup. Pak pokrčíme ruce a podsuneme je dlaněmi pod ramena. Zvedneme trup co nejvýše. Bradu vysouváme co nejvýše. Pozice vyvíjí velký tlak na genitálie. Pokud v maximálně zvednuté pozici stáhneme konečník a hýždě, tento tlak se ještě zvýší. Pozice výrazně snižuje hladinu kortizolu – hormonu, který patří k lidské reakci na stres a stimulaci sympatického nervstva, zvyšuje hladinu cukru v krvi a krevní tlak, čímž připravuje jedince na boj či útěk. Naopak dochází ke zvýšení hladiny pohlavního hormonu testosteronu jak u mužů, tak i u žen.

K dalším příznivým zdravotním působením bhudžangásany patří zlepšení problémů žen v oblasti pohlavních orgánů, zlepšení chuti k jídlu, pomoc při zácpě a nadýmání. Pozice příznivě ovlivňuje játra a ledviny, pomáhá při ischiasu. Prokrvuje pohlavní orgány a zlepšuje jejich funkci. Ásana probouzí hadí sílu kundaliní. Pozice se nedoporučuje u lidí s hyperfunkcí štítné žlázy, u kýly a vředových chorob. Opatrně musíme postupovat v případě vysokého tlaku.

Joga Kobra